Andere informatie en diensten van de overheid:

www.belgium.be
Belgium.be
EnergyWatchers logo

De Belgische federale website rond bewust energieverbruik. Goed voor je portemonnee en de planeet.

Voor- en nadelen van de aandrijfsystemen

cars-img-drive-systems-comp.jpg

De onderstaande tabel geeft een goed overzicht van de voor- en nadelen van de verschillende aandrijfsystemen:

energiebron voordelen nadelen
100% elektrische wagens

elektriciteit met batterij
(BEV*)

  • geen CO₂-uitstoot indien opgeladen met groene stroom
  • van alle technologieën de laagste CO₂-uitstoot over de hele levensloop (productie, gebruik en recyclage samen)
  • zeer energie-efficiënt (zeer hoog rendement)
  • beduidend lagere totaalkost (Total Cost of Ownership) dan verbrandingsmotoren (**)
  • geen luchtvervuiling
  • zeer stil 
  • ook thuis oplaadbaar
  • langere levensduur
  • hogere inruilwaarde
  • hoge aankoopprijs
  • lange laadtijd (afhankelijk van de laadpaal)
  • nog relatief lagere autonomie (actieradius)
  • lagere autonomie in de winter door zware belasting van de batterij (verwarming, lichten,...) 
  • langzame ontlading van de batterij, vooral in de winter (tot 3% per 24 uur)
  • nog relatief weinig laadpalen beschikbaar
  • zeer hoog gewicht van de batterijen
  • milieu-impact van de productie van de batterij

waterstof met brandstofcel
(FCEV*)

  • klimaatneutraal indien waterstof geproduceerd met groene stroom 
  • sneller tanken
  • kleinere batterijen
  • normale autonomie (actieradius)
  • opslag van de energie gemakkelijker dan in batterijen 
  • hoge aankoopprijs
  • vrij laag rendement: veel energie nodig voor de productie van waterstof en compressie tot vloeistof, met veel verliezen in de brandstofcel
  • nog maar enkele modellen op de markt
  • nog bijna geen laadinfrastructuur
hybride wagens

elektriciteit + benzine of diesel
(HEV* of PHEV*)

  • lager brandstofverbruik, vooral bij lagere snelheden (stadsverkeer) in het geval van een zelfopladende hybrdie en bij elke snelheid in het geval van een plug-in-hybride
  • grotere autonomie (actieradius) dan een 100% elektrisch voertuig met batterij
  • hogere aankoopprijs wegens 2 aandrijfsystemen
  • extra gewicht en minder ruimte door batterijen
  • de meerkost is eigenlijk enkel verantwoord bij veelvuldig stadsverkeer
wagens met verbrandingsmotor (ICE*)
aardgas
(Compressed Natural Gas of CNG)
  • veel lagere literprijs dan benzine of diesel
  • minder vervuilende uitstoot
  • thuis laadbaar (met compressor)
  • gebrek aan tankstations
LPG
(Liquefied Petroleum Gas)
  • veel lagere literprijs dan benzine of diesel
  • minder vervuilende uitstoot
  • extra installatiekost na aankoop
  • bijkomende verkeersbelasting
  • extra gewicht en minder ruimte door extra tank
  • toegang tot ondergrondse garages soms geweigerd
benzine

In vergelijking met dieselwagens:

  • goedkoper in aankoop
  • lagere uitstoot van fijn stof (roetdeeltjes) 
  • lager gewicht 

In vergelijking met dieselwagens:

  • hoger verbruik en dus hogere CO₂-uitstoot
  • hogere uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen (xyleen of benzeen)
  • mogelijk kortere levensduur
diesel

In vergelijking met benzinewagens:

  • lager verbruik en dus lagere CO₂-uitstoot 
  • lagere uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen 
  • mogelijk langere levensduur

In vergelijking met benzinewagens:

  • hogere aankoopprijs
  • duurder onderhoud
  • beduidend grotere uitstoot van stikstofoxiden (NOₓ) en fijn stof (roetdeeltjes) 

(*) Deze afkortingen worden vaak gebruikt:
BEV = Battery Electric Vehicle
FCEV = Fuel Cell Electrical Vehicle
HEV = Hybrid Electric Vehicle
PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle
ICE = Internal Combustion Engine

(**) Er moet eigenlijk gekeken worden naar de totale kost voor de eigenaar (de zogenaamde Total Cost of Ownership of TCO): de hoge aankoopprijs wordt immers achteraf gecompenseerd door lagere vaste kosten (taksen en verzekering), lagere gebruikskosten (minder onderhoud en een lagere energiekost per km) en een hogere verkoopwaarde. Op het einde van de rit heb je dus minder betaald.