energiebron |
voordelen |
nadelen |
100% elektrische wagens |
elektriciteit met batterij (BEV*)
|
- geen CO₂-uitstoot indien opgeladen met groene stroom
- van alle technologieën de laagste CO₂-uitstoot over de hele levensloop (productie, gebruik en recyclage samen)
- zeer energie-efficiënt (zeer hoog rendement)
- beduidend lagere totaalkost (Total Cost of Ownership) dan verbrandingsmotoren (**)
- geen luchtvervuiling
- zeer stil
- ook thuis oplaadbaar
- langere levensduur
- hogere inruilwaarde
|
- hoge aankoopprijs
- lange laadtijd (afhankelijk van de laadpaal)
- nog relatief lagere autonomie (actieradius)
- lagere autonomie in de winter door zware belasting van de batterij (verwarming, lichten,...)
- langzame ontlading van de batterij, vooral in de winter (tot 3% per 24 uur)
- nog relatief weinig laadpalen beschikbaar
- zeer hoog gewicht van de batterijen
- milieu-impact van de productie van de batterij
|
waterstof met brandstofcel (FCEV*)
|
- klimaatneutraal indien waterstof geproduceerd met groene stroom
- sneller tanken
- kleinere batterijen
- normale autonomie (actieradius)
- opslag van de energie gemakkelijker dan in batterijen
|
- hoge aankoopprijs
- vrij laag rendement: veel energie nodig voor de productie van waterstof en compressie tot vloeistof, met veel verliezen in de brandstofcel
- nog maar enkele modellen op de markt
- nog bijna geen laadinfrastructuur
|
hybride wagens |
elektriciteit + benzine of diesel (HEV* of PHEV*)
|
- lager brandstofverbruik, vooral bij lagere snelheden (stadsverkeer) in het geval van een zelfopladende hybrdie en bij elke snelheid in het geval van een plug-in-hybride
- grotere autonomie (actieradius) dan een 100% elektrisch voertuig met batterij
|
- hogere aankoopprijs wegens 2 aandrijfsystemen
- extra gewicht en minder ruimte door batterijen
- de meerkost is eigenlijk enkel verantwoord bij veelvuldig stadsverkeer
|
wagens met verbrandingsmotor (ICE*) |
aardgas (Compressed Natural Gas of CNG) |
- veel lagere literprijs dan benzine of diesel
- minder vervuilende uitstoot
- thuis laadbaar (met compressor)
|
|
LPG (Liquefied Petroleum Gas) |
- veel lagere literprijs dan benzine of diesel
- minder vervuilende uitstoot
|
- extra installatiekost na aankoop
- bijkomende verkeersbelasting
- extra gewicht en minder ruimte door extra tank
- toegang tot ondergrondse garages soms geweigerd
|
benzine |
In vergelijking met dieselwagens:
- goedkoper in aankoop
- lagere uitstoot van fijn stof (roetdeeltjes)
- lager gewicht
|
In vergelijking met dieselwagens:
- hoger verbruik en dus hogere CO₂-uitstoot
- hogere uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen (xyleen of benzeen)
- mogelijk kortere levensduur
|
diesel |
In vergelijking met benzinewagens:
- lager verbruik en dus lagere CO₂-uitstoot
- lagere uitstoot van koolstofmonoxide (CO) en vluchtige organische stoffen
- mogelijk langere levensduur
|
In vergelijking met benzinewagens:
- hogere aankoopprijs
- duurder onderhoud
- beduidend grotere uitstoot van stikstofoxiden (NOₓ) en fijn stof (roetdeeltjes)
|