Bij een defect aan een groot huishoudtoestel zoals de wasmachine, droogkast, vaatwasser, koelkast, diepvriezer,… wordt meestal beroep op een hersteller gedaan. Deze toestellen zijn immers duur, onhandig groot en zwaar en dus niet zo eenvoudig te vervangen.
Bij een kleiner elektronisch toestel zoals een TV, computerscherm, GSM, tablet, spelconsole… spelen deze factoren minder: hun kostprijs is meestal (veel) lager en ze zijn praktisch gezien veel gemakkelijker te vervangen. De moeite om een geschikte hersteller te vinden, de duur van de herstelling en de soms relatief hoge herstellingskosten zijn drempels die maken dat vele mensen hun toestel liever ineens afdanken en door een nieuw vervangen. Bovendien wordt dit bij een online bestelling dikwijls al de volgende dag aan huis afgeleverd.
Zo’n reactie is heel begrijpelijk en perfect verdedigbaar als het toestel versleten is. Maar heel vaak is dat nog niet het geval, en dan is het vroegtijdig afdanken ervan geen goede zaak voor het milieu en het klimaat. Voor hun productie waren er immers grote hoeveelheden (soms zeldzame) grondstoffen en veel energie nodig.
Nog onder de 2 jaar garantie ?
Gaat je toestel stuk ? Als je je aankoop na 1 juni 2022 hebt gedaan, dan heb je recht op een "echte" wettelijke garantie van 2 jaar, zoals vereist door de Europese richtlijn 2019/771. Dit betekent dat de verkoper verantwoordelijk wordt geacht voor alle gebreken die zich gedurende de gehele periode van 2 jaar na de aankoop voordoen en niet langer alleen gedurende de eerste 6 maanden. Voor tweedehandsgoederen kan de garantieperiode echter tot één jaar worden verkort. Deze garantie stelt alleen de verkoper aansprakelijk: hij kan je dus niet gewoon doorverwijzen naar de fabrikant!
Geen garantie meer ?
Ben je zelf handig ? Misschien vind je dan online wel een uitleg of een filmpje die je kunnen helpen de passende herstelling zelf te doen. Dat kan bv. ook via de website Ifixit (die vooral reparatiehandleidingen aanbiedt) of de repairguide van Test-aankoop.
Laat je een herstelling liever aan een vakman over, dan zijn er websites zoals repairshare.be waar je de nodige contacten vindt. En daarnaast zijn er nog de repair cafés, ontmoetingsplaatsen waar onderlegde vrijwilligers proberen je defecte toestel gratis te herstellen (nieuwe onderdelen moet je natuurlijk wel betalen). Deze repair cafés zijn aan een echte opmars bezig.