Andere informatie en diensten van de overheid:

www.belgium.be
Belgium.be
EnergyWatchers logo

De Belgische federale website rond bewust energieverbruik. Goed voor je portemonnee en de planeet.

Koop kleding tweedehands

adobestock-840587903-compressed

Durf de stap te zetten en koop (een deel van) je kleding tweedehands. Tweedehandskleding moet niet langer geassocieerd worden met muffe, oubollige winkeltjes, integendeel. Tweedehandskleding is tegenwoordig ‘in’ en bijzonder populair bij jongeren en mensen die minder geld aan kleding willen spenderen en het milieu willen sparen.

Tweedehandskleding is nu ook gemakkelijk te vinden en het aanbod is bijzonder ruim: 

  • in kringloopwinkels, die uit de binnengebrachte kledingstukken de beste uitsorteren en in de winkel opnieuw aanbieden (de overige gaan naar het recyclagecircuit)
  • in winkels die gespecialiseerd zijn in tweedehandskleding
  • op websites of apps voor tweedehandsvoorwerpen (bv. 2dehands.be)
  •  op gespecialiseerde verkoopplatformen of apps (bv. Vinted); ook verschillende merken en winkels hebben tegenwoordig hun eigen tweedehandsplatform zoals vb. Bellerose en Essentiel Antwerp.

Tweedehands kleding zorgt ervoor dat kleding ‘een tweede leven’ krijgt en niet vroegtijdig op de afvalberg of in de verbrandingsoven terecht komt. 

Addertje onder het gras

Let wel: de platformen voor het doorverkopen van gebruikte kleding zijn weliswaar gebruiksvriendelijk en effectief om je kleding een tweede leven te geven, maar kunnen ook een averechts effect hebben. Het gemak van doorverkoop kan onbewust overconsumptie aanmoedigen. Als je kleding verkoopt, maak je ruimte vrij in je kledingkast en kun je de indruk hebben dat je iets doet voor het milieu. Als dit je echter aanmoedigt om meer nieuwe kleding te kopen, wordt de positieve invloed op het milieu tenietgedaan. Om echt te profiteren van de ecologische voordelen van wederverkoop, moet je de verkochte kleding voornamelijk vervangen door tweedehands artikelen. Zo neem je deel aan een echte circulaire economie en verminder je de vraag naar de productie van nieuwe kleding en de bijbehorende milieu-impact. Zonder deze coherente aanpak loop je het risico dat je het probleem alleen maar verplaatst. 

adobestock-803959116-compressed